Myös oikea aivopuolisko voi ylikehittyä vasempaan nähden. Tällöin seurauksena saattaa olla liiallista herkkäuskoisuutta ja taipumsta uskonnollisiin totenapitämisiin, vailla tervettä kritiikkiä. Toisaalta myös keskittymiskyvytön "touhottaminen" ja outo "friikkiys" ovat sen merkkejä. Vinokehitys saa persoonalle ja ympäristövaikutukselle luonteenomaisia muotoja ja tästä syystä esim. uskonnollisuus ja erikoiseksi kehittynyt taiteellisuus, eivät löydy samasta ihmisestä.  

 Persoonallisen kunnianhimon ja tunnustuksenhalun tunneköyhdytettyä jalommat tunteet (kuten aikamme vaikutuksesta usein käy), esiin voi nousta myös oikeaa puolta asuttava kaoottinen luovuus ja sen näennäisen hienot lopputulokset, jotka lähemmin tarkasteltuna osoittautuvat trendikkäiksi näennäisarvoiksi, vailla todellista syvyyttä. Kukaan ei kuitenkaan paljasta keisarin uusia vaatteita, vaan tyhjän taiteen ympärille voi muodostua luonnosta etääntyneitä, urbaanin ympäristön köyhdyttämiä, kyllästyneitä kannattajia, jotka todellisuudessa pyörivät  mukana trendikkäistä statussyistä.

 Oikean puolen ylivaltaepätasapainon tiliin voidaan myös lukea päätöksentekokyvytön tunteilu. Tämä on  tila, jossa päätöksentekoa vaativissa tilanteisssa järkevin vaihtoehto ei ole näkyvissä, vaan hukkuu lukuisten epäolennaisten vaihtoehtojen massaan. Niin se mitä olisi pitänyt tehdä, kuin se mitä olisi voinut tapahtua, vaikuttavat kaoottisilta vaihtoehdoilta. Myös mitättömät eroavaisuudet saattavat estää järkevän päätöksen viivästymistä, esim silloin, kun nainen seisoo kaupan hyllyjen välissä, eikä osaa päättää kumman deodorantin ottaisi.

 Kuten tunnettua oikean puolen ylikehitys on yleensä naisten ongelmana, kun taas vasen (jono ja putkipuoli), on miehinen ongelma, vaikka sitä ei yleensä ongelmaksi tiedosteta. Näiden välinen tasapaino, ja puhdistettu tunneluonto on kuitenkin olennainen tekijä syvemmän ymmärryksen avaajana. Ilmaukset "tasapaino", "oikea" ja "vasen" ovat kuitenkin liian teknisiä, jotta ne sanoisivat mitään todellista, eli ne ovat pinnallisuutta syvällisyyden valeasussa, johtuen käsitetasoon juuttumisesta. Pyrin avaamaan em. korulauselmaa seuraavaksi moraalin ja "tien" näkökulmasta. Samalla toivon luovani lisäselvyyttä uskontojen alkuperäiseen, mutta hukattuun tarkoitukseen.