" Halusta seuraa suru, halusta pelko. Se joka on halusta vapaa, ei tunne surua, eikä pelkoa." Tämä dhammapadan katkelma kuvaa hyvin halun ominaisluonnetta, joka on vähemmän ymmärretty. Se toimii ehtona muille ominaisuuksille, jotka yleisesti tunnistetaan kärsimystä aiheuttaviksi. Entä kuinka halu syntyy?

 Se on eräänlaista vanhentunutta nautintoa, joka on muuttunut "paremmanpuuteriippuvuudeksi", monen toiston myötä. Alkuperäinen hohto on nautinnon kohteesta kadonnut, mutta toistamme sitä yhä, koska olo ilman sitä on vielä kurjempi. Mielihyvän määrä on kuitenkin yhtä suuri, koska arkemme on halun vuoksi muuttunut kärsimyksentäyteisemmäksi; nousemme latistuneeseen nautintoon entistä syvemmältä...

 Himon alueella vaikuttaa suhteellisuden laki, jota kutsun "vakiintumistasolaiksi": Normaaliolotila pyrkii vakiintumaan sille tasolle missä oleillaan paljon. Kyse on tottumisesta. Jos kärsin pitkään jostakin kärsimyksenaiheuttajasta, "totun" kärsimykseen, eli normaaliolotilani on vakiintunut sen tasolle. Jos vataavaavasti nautin nautinnosta jatkuvasti, ilontuntemiskykyni hiipuu tottumisen ja tajunnan vakiintumisen myötä.

 Nämä vastakohdat ovat myös toisistaan riippuvaisia. Ne muodostavat eräänlaisen "hissirakenteen", jossa ne vuorotelevat ja luovat jatkuvasti edellytyksiä toisilleen. Egoon sidottu nautinto ei voi olla olemassa ilman vastakohtansa myöhempää ilmenemistä. Elämästä tulee ilon ja kärsimyksen vuorottelua, missä painopiste kiintymyksen myötä siirtyy tuskantuntemiskyvyn kasvuun. Esim. huumeidenkäyttäjä voi havaita tämän selvästi. Samaan iloon tarvitaan entistä hieman suurempi annos.

 Kun nautinnon väjäämätöntä vastakohtaa pyritään jarruttamaan ja vastaavasti nautinnon laatua ja määrää joudutaan lisäämään saman vaikutuksen aikaansaamiseksi, tullaan tilanteeseen jossa nautinto mielihyvän sijaaan aiheuttaakin vain helpotusta (päästään edes normaaliolotilaan).  Nautinto on tullut vanhaksi ja muuttunut haluksi. Se millä tilannetta pyritään lääkitsemään ja poistamaan kärsimystä (mielihyväkokemusten maksimointi), onkin sen synnyttäjä ja ylläpitäjä. Pyrimme siis poistamaan kärsimystä sillä mikä on sen ydinaiheuttaja.

 Voiko salakavalasti saapuneesta orjuudesta vapautua?  Em. lain tiedostaminen vaikuttaa jo lähtölaukauksen antavasti. Keskitie ja kohtuus ovat myös tarpeen. Lisäksi katoavan rinnalle tarvitaan tietoa ja toteutusta siitä, joka on pysyvää, eikä ole sidottu vastavaikutukseensa...