Eri uskontoja puolueettomasti tutkimalla voidaan havaita, että niillä on yhteinen ydin, joka on moraali ja käsitys jonkin ihmistä korkeamman olemassaolosta. Ne ovat kuitenkin etääntyneet toisistaan aikojen saatossa ja alkuperäisen tiedon muututtua vähitellen toisen- ja kolmannenkäden tiedoksi, etääntyneet ydintotuudesta. Uskonnot ovat alkaneet painottaa vääriä asioita ja sivuseikkoja. Myöhemmin ne ovat kehittäneet omia tulkintoja ja uskomuksia, jotka ovat uskontokunnan sisäisen ylpeyden johdosta julistettu dogmeiksi.

 Esimerkki valaisee uskontojen asteittaista rappiota: Kaksi miestä keskustelee puhtaasta totuudesta. Tallirenki kuuntelee oven takana katkelmia keskustelusta ja menee kertomaan kuulemansa muistinsa ja tulkintansa mukaan neljännelle henkilölle, joka kertoo sen viidennelle jne.

 Suoran ymmärryksen kadottua ja tultua mahdottomaksi on sen korvannut (varsinkin länsimaisissa uskonnoissa), sokea uskonvaatimus ja tätä on seurannut perinnäisten tapojen ja uskomusmallien, ylpeyteen pohjautuva, kritiikitön omaksuminen: "Minulla ei ole oikeutta kyseenalaistaa lapsuuden oppijärjestelmää". Tämä on mahdollistanut sen valtavan uskontohaaraumien määrän muodostumisen, jonka pohjalla on tarve kuulua juuri siihen oikeaan ryhmään ja joka ammentaa osan voimastaan sisäpiirihengestä.

 Suurten uskontojen alkuperäisillä "perustajilla" oli yleensä (inhimmillisen täydellistymisen seurauksena ja ilmauksena), joko valaistumiskokemus, tai muita normaalitajunnan ylittäviä henkisiä kokemuksia, tai jopa niiden täydellinen hallinta. Tämä sai esim. Jeesuksen toteamaan: "Minulla olisi teille vielä paljon sanottavaa, mutta ette voi sitä vielä omaksua..."

 Mitä voidaan sitten tehdä? Vastaus on "mustavalkoisen" lähestymistavan hylkääminen ja riippumattomuus ryhmittymistä. Kaikesta voidaan löytää jotakin hyvää ja toisaalta virheitä ja erehdyksiä. Jos pitää omaa uskontoaan täydellisenä ilmoituksena ja varsinkin jos ei löydä mitään hyvää muista uskonnoista on todennäköisesti erehtynyt ja sairastunut uskonnolliseen ylpeyteen.

 Jos em. tavalla puolueettomasti perehtyy uskonnoiksi muuttuneen viisauden sanomaan, voi löytää niiden ytimen joka on tie ja tehdä havainnon joka on lähtökohta . Siitä myöhemmin.