"Kun kaksi vanhaa naista kohtaa, he alkavat yleensä heti kilpailemaan sillä, kumpi on sairaampi." Nämä radiosta kuullut tuntemattoman lausujan sanat, kuvaavat ytimekkäästi ongelmaa joka muodostuu samalla tavalla vakiintumistasoa laskemaan pyrkiväksi riippuvuudeksi, kuin aiemmin esittämämme vihan lietsonta. Kyseessä on valittamisriippuvuus (joka ei ole pelkästään vanhojen naisten ongelma), joka muuttuu suotuisassa ympäristössä kieroutuneeksi marttyyriudeksi.

 Myös tässä on kyse tiedottomasta, vaistomaisesti havaitusta tilapäisestä helpotuksentunteen saavuttamisesta, joka seuraa valittamista. Määrää on kuitenkin lisättävä, sillä nautinnolle ei lopulta-olkoon se positiivinen, tai negatiivinen- mikään riitä. Seurauksena tästä on valittamiskierre, johon käytetään kaikki liikenenvät tilaisuudet. Kuten aiemmin esitettettiin seksuaalivietin osalta, myös seksuaalienergia voi tulla sublimoiduksi tähän käyttöön, vieläpä kokonaan. Tällöin voi seurauksena olla jopa pyörätuolissa istuva psykosomaattisten sairauksien runtelema "kotihitler", jonka ympäristön manipuloimisen keinot ovat moninaiset, alken huokauksista ja päättyen syyttelyyn.

 Huomion halu on keskeinen vaikutin, sillä yleensä ongelma saa alkunsa varhaislapsuudessa, kylmien ja rakkaudettomien vanhempien välinpitämättömyydestä. He eivät tarjoa lapselle rakkauden huomiota ja tämä oppii ottamaan sen kieroutuneella tavalla, joka suotuisassa luonteenlaadussa "jää päälle". Kun lapsi esim. on sairas, hän huomaa saavansa lämpöä ja huolenpitoa-joka johtuu vastapuolen egoistisesta lapsen menettämisen pelosta-ja alkaa sairastumaan useammin (esim. hypnoosilla voi aiheuttaa oikean flunssan, mekanismi on sama) ja ottaa siitä kaiken irti, saaden tyydytystä huomiosta. Tämä voi (harvoissa tapaukisissa) myöhemmin toimia ituna massiivisella tavalle saada huomiota ja laskea loputtomasti vakiintumistasoa.

 Valittaminen voi siis muuttua kokonaisvaltaiseksi marttyyriudeksi, joka hallitsee kaikkien osallisten elämää. Sen vaikeutta lisää se, että sitä on vaikea tunnistaa ja vielä vaikeampi tunnustaa. Manipuloiva marttyyri saatta kontrolloida ympäristöään hyvin hienovaraisilla ja moninaisilla tavoilla. Esim. viaton: "menkää te vaan, äiti jää tänne siivoamaan".saattaa olla marttyyriytta, varsinkin silloin kun muut ovat lähdössä retkelle.

 Kuten aiemmin vihan suhteen, myös tässä on olennaista ensin tiedostaa juurta myöten mistä on kyse. Myös sivulliset voivat vaikuttaa myönteisti olemalla lähtemättä mukaan esim. silloin kun, joku valittaa unettomuuttaan ja öistä heräilyään (tämähän voi johtua tietenkin myös muista myötätuntoa ansaitsevista syistä), saaden huomiosta syyn öisiin valvomisiinsa-joiden luppoajan hän tietenkin käyttää murehtimiseen ja stressaamiseen. Ongelma on kuitenkin siinä, että tästä saa ikävän ihmisen maineen. Tuloksia ei kuitenkaan synny, jos asianomainen itse ei herää huomaamaan kärsimystilaansa.Rakkaus ja välittämin ei yleensä auta koska sairas tulkitsee sen omalla tavallaan ja pönkitttää "linnakettaan". Hän ei erota toisistaan rakkautta ja itse luomaansa rakkauden kuvaa, joka on riippuvuutta valittamisen mukanaan tuomasta huomiosta.

 Aihe ajautui hieman ääriesimerkin puolelle, mutta pienemmässä mittakaavassa asiassa on sävyjä, jotka ovat meille kaikille tuttuja. Valittamisesta on joskus myös hyötyä, kasaantunetitten paineiden purkajana, kunhan huolehtii, ettei siitä tule elämää ja onnellisuutta kahlitseva tarve.