Seksuaalisuus sisältää sekä onnen, että kärsimyksen avaimet. Henkilökohtaista hyötyä ja mielihyvää tavoitellessaan se joutuu vastavaikutuksen lain piiriin ja joutuu intensiteettiä lisäämällä himon ja riippuvuuden alueelle, jotka jo sinällään aiheuttavat kärsimystä. Himo vetää myös perässään "riidan vanaa", joka pyrkii muuttumaan harrastukseksi, itsetarkoitukseksi, jota ei tietenkään sellaiseksi tiedosteta.

 Asenne joka haluaa seksuaaliaktista hyötyä ja mielihyvää ennenkaikkea itselle, johtaa siis tarpeeseen lisätä määrää ja "laatua" saman vaikutuksen aikaansaamiseksi. Näin ajaudutaan yhä karkeampiin menetelmiin, jotka myös latistuvat alkuperäisiin mielihyväkokemuksiin verrattaessa ja arkipäivän perusolotila on huomaamatta alkanut muuttumaan erilaisia kärsimystapoja sisältäväksi.

 Itselle mielihyvää haluavan seksin voi yleensä havaita olevan parisuhteiden erojen alkuperäinen perussyy.Riita seuraa himoa yleensä monissa muodoissa. Myös uskonnolliseen kaksinaismoralismiin sisältyvä häveliäs, mutta ajoittainen, myöhemmin kieroutunutta katumusta aiheuttava yhdyntä, on aiheuttanut paljon välillistä ja välitöntä pahaa.

 Asia kääntöpuoli on seuraava: Asenne joka vallitsee aktin aikana on olennainen. Jos pyrin tuottamaan mahdollisimman suurta mielihyvää kumppanille, oman hetken kestävän mielihyvän ohittaen, harjoitan toimintaa, joka on periaatteessa rakkautta ja joka ei ole myöhemmin ilmenevään negatiiviseen tunnetilaan, eli vastavaikutukseen sidottu. Tämä jalostaa ihmisluonnetta kohti aitoa lempeyttä. Toki oma mielihyvä on aluksi voimakkaasti läsnä, mutta harjaantuessa muistamaan sen hetkenkestävyyden ja vastavaikutukseen sidotun perusluonteen, painopiste siirtyy rakkauden antamiseen kumppanille. Rakkaus ja yhteenkuuluvuus voimistuvat em. "harjoituksen" seurauksena ja se voi kohottaa kohtuudella harjoitettuna parin välisen suhteen korkealle keskinäisen yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tasolle.

 Kohtuus on kuitenkin avainsana. Toki se merkitsee eri ihmisille hieman eri asiaa. Kaksi ihmistä ovat myös lähes aina "haluiltaaan" erilaisia ja tämä vaatii sovittelua ja ymmärtämystä, yleensä miehen puolelta. On muistettava, että aktien liiallinen määrä on yleensä himoluontoa vahvistavaa toimintaa ja johtaa siis monenlaisiin kärsimyksiin.

 Tulee siis säteillä rakkautta ja hyvää tahtoa (kysymys ei ole ensisijaisesti tekninen). Joidenkin alkukristittyjen ryhmien "morsiuskammarin riitissä" oli kyse tästä. Asenne ratkaisee. Kun määrät pysyvät pieninä (kuten "morsiuskammarissa", jossa se oli hyvin harvinainen) ja säästynyttä energiaa jää luovaan käyttöön, voi seksuaalivietti jalostua jopa "selibaattimahdolliseksi" jossa on etunsa ja väärinkäsitettynä myös vaaransa. Siitä seuraavaksi.