Pätevää tietoa voidaan saavuttaa myös muilla keinoilla, kuin mihin olemme tottuneet. Perinteisen tieteen lisäksi - joka katsoo asioita ulkopuolelta - on olemassa ikivanha tieteenhaara, jossa oma mieli tehdään kykeneväksi tutkimaan "syntyjä syviä". Se kykenee lähestymään niitä ongelmia, jotka jäävät perinteisen tieteen tutkimuskyvyn ulkopuolelle. Se kykenee paikkaamaan pirstoutuneen kuvan universumista ja paitsi, että vastaa syvimpiin kysymyksiimme, se voi antaa elämällemme syvän merkityksen. Tämä tapahtuu "sisältä käsin."

 Sisältä käsin ei viittaa kuitenkaan siihen tilaan, mikä on ihmisen ytimessä ja jota nimitetään mm. valaistumiseksi. Nämä kaksi sisäisen kehityksen suuntaa sotketaan usein toisiinsa. Ne molemmat ovat sisäisiä, mutta ensimmäinen etsii valaistusta kääntymällä ytimeen päin ja jälkimmäinen etsii tietoa (asioiden todellisesta olemuksesta, ei vain niiden kuvasta ja keksitystä nimestä) suuntautumalla sisältä ulospäin, kehittämällä mm. aistimiskykyään ja syventämällä itsetuntemustaan. 

 Asian perusongelma on kuitenkin siinä, että vain harva on valmis täyttämään ne perusvaatimukset, joiden tulee täyttyä, ennen subjektiivisen tiedontielle astumista, sillä lyhyesti sanottuna: Ihmisen oma ego on este ja tiettyjä sen vääriä tottumuksia tulee estää aikaansaamasta toimintaa. Ennen perusvaatimusten täyttämistä on vaikea erottaa minkäänlaista perustaa ja oikeutusta kyseiselle tiekuvaukselle.

 Ihminen lähentyy luontaisesti tätä tietä silloin, kun moraali ja rakkaus kasvavat hänessä tiettyyn mittaan. Samalla epäitsekkyys syö voimaa ja tilaa itsekeskeisyydeltä ja siltä painolastilta, joka muodostaa ihmisen havaitokyvylle läpäisemättömän kuoren. Tietyt (olennaisimmat) totuudet näyttäytyvät ainostaan epäitsekkäälle mielelle, joka on riittävän vapaa halujen painolastin sumentavasta vaikutuksesta. Älyn kehittäminen on tärkeää, mutta se tarvitsee syventäjää ja puhdistajaa joka on itsetutkiskelu ja halujen toteuttamisesta luopuminen.

Mitä sitten vaaditaan: Teitä on monia, mutta perusvaatimukset ovat suurinpiirtein samat: On voitettava viha ja himo (aidosti, ei tukahduttamalla) ja elettävä yksinkertaisesti.

 Tie on kuitenkin kaksiosainen ja em. osa on vain valmistava. Eräs ongelma on myös se, että jälkimmäisestä tienosasta ei voida perustellusti  puhua, ennen valmistavan tien kulkemista (Tie on nimenomaan subjektiivinen. Sen oikeutuksen voi oivaltaa ainoastaan henk. koht.). Se aikaansaa kuitenkin muutoksia ymmärryskyvyssä ja ihmisen aistien laajentumisen saralla, kuin myös unielämässä, joka alkaa muuttua sekavasta assosiaatiovyydistä kohti asteittaista selkenemistä ja  hetkeä jolloin ihminen tulee tietoiseksi unennäön aikana. On myös muita vaikutuksia. Tämä on kuitenkin vain lähtölaukaus tiedon syventymiskehitykselle, joka jatkuu lähes loputtomiin...