<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 Kuvailimme alla, minkälaisille moraalisille portaille joudumme kun emme suostu uskomaan sitä huomattavan voimakasta "tunnustususkoa" vaativaa seikkaa, että lähes äärettömän monimutkainen ja syvästi tarkoituksenmukainen maailma olisi muodostunut sattumalta ja itsestään kvarkkien, atomien ja molekyylien satunnaisista törmäilyistä.

 Totesimme myös taikauskoisen jumalkäsityksen puutteet ja alustavan hypoteettisesti havaitsimme, että jälleensyntymä kykenee selittämään kaikki ne moraaliset ongelmat, jotka uskonnoissa esiintyvät ja jotka tekevät jumalasta paholaismaisen mielivaltaisen.

 Olisiko Jumala niin moraaliton, heikko, tietämätön ja julma, että luo lapsensa kuurosokeaksi ja monivammaiseksi köyhään Afrikan maahan, jossa nälänhätä on säännöllinen vieras. Toisen lapsen, sen suosikkinsa, hän sijoittaisi Floridan runsaudensarveen kauniiksi ja rohkeaksi, älykkääksi ja menestyväksi. Ensin mainitun elämä olisi täynnä puutetta ja kärsimystä, jälkimmäisen kunniaa ja menestystä.

 Mitä vastaa edelliseen ongelmaan "tasapainon laki": Ennen sen ominaisuuden kehittymistä ja riittävää vahvistumista, jota kutsumme omaksitunnoksi, ihminen kehittyy toisiaan täydentävien vastakohtaparien kautta. Ekstroverttiys ja introverttius vaihtelevat elämien saatossa. Kunnia ja maine vaihtuvat kehittymättömien valintojen ja erehdysten vuoksi ylenkatseeseen ja parjaukseen. Rikkaus ja köyhyys vuorottelevat.

 Miksi? Koska, ihminen "niittää sitä mitä on kylvänyt." Jos hän on kylvänyt vääriä tekoja, nuo teot palautuvat häneen takaisin bumerangin tavoin. Ominaisuuksien välillä heilahtelu ei ole mikään itsetarkoitus, vaan seurausta vapaasta valinnasta (eri asia kuin vapaa tahto). Ne hiovat särmiä ja kehittävät omatuntoa, joka on lähes kaikilla ihmisillä. Vähitellen, vapaan valinnan alaisena ihminen oppii olennaisen lain kehyksen: "Älä tee sitä muille mitä et itsellesi haluaisi tehtävän" (Ne jotka kaipaavat jumalallista väliintuloa ja huolehtivaa isää näkenevät tässä sellaisen).

 Miten sitten Afrikkalainen ja Floridalainen elämä näyttäytyvät esimerkin valossa? En kannata edellisten elämien arvailua nykyisistä olosuhteista käsin, sillä faraoita, kuningattaria ja suurmiehiä on aivan liikaa, mutta tässä mahdollinen syyseuraussuhde:

 Kuurosokea Afrikkalainen oli edellisessä elämässään Idi Amin, joka "sorvaa" hieman pienemmäksi yhden elämän kuluessa valtavaksi paisunutta negatiivista karmaansa.

 Makeaa elämää toiveillaan palavasti halunnut Auschwitzin keskitysleirivanki taas saa korvaavan ja halunsa mukaisen palkinnon suurista kärsimyksistään, jotka aiheutuivat kansojen karmasta… On todennäköistä, että hän on nöyrä, luonteeltaan hieman murheellinen ja vihaa pahuutta. Hän saattaa kärsiä myös traumoista ja peloista, joista seuraavaksi.